De nominerede til Årets Publikumspris 2021

Vinderne af "Årets Publikumspris" blev ELSK.

Woden

WODEN imponerer med sin systematiske og tålmodige tilgang til at skabe bæredygtige sko. Med innovation og stor forståelse for sit komplekse produkt har de opnået det, som få skobrands har opnået før dem, nemlig en høj grad af bæredygtighed.

Underprotection

Underprotection har igennem virksomhedens 12 leveår arbejdet for at gøre vores inderste beklædning mere bæredygtig og samtidig vise, at det godt kan gøres farverigt og sjovt. Både deres delikate materialer og produktionspartnere er certificerede, ligesom de igennem alle led af brandet har øje for deres både sociale og miljømæssige påvirkning. De samarbejder med flere NGO’er og arbejder på at skabe et ‘closed loop’ for produktionen ved at tage sine brugte produkter retur fra forbrugerne og genanvende materialerne til nyt undertøj og lounge-wear.

Tomorrow Denim

Det er først og fremmest designet, der tæller, når de fleste af os føjer nye elementer til garderoben. For det er den øjeblikkelige forelskelse i et nyt stykke tøj, der får os til lommerne, mens bæredygtigheden desværre kommer i anden række. Eller måske nærmere ikke er noget uden et stærkt design. Tomorrow Denim, som er intet mindre end verdens første denim-linje, der har opnået både svanemærket og EU Ecolabel, imødekommer begge dele. Ansvarligt producerede jeans i de cooleste fit, farver og faconer.

Markberg

Markberg besidder en kærlighed for at skabe, for at gøre en forskel og for hinanden. Markbergs kerneværdier er kvalitet, bæredygtighed og skandinavisk tidløst design. Ejerne Mette og Rune har altid været passionerede omkring bæredygtighed. Gode materialer og bæredygtige valg har, helt fra begyndelsen, været en del af Markbergs DNA, hvilket bl.a. kommer til udtryk i deres seneste taskekollektion lavet af genanvendte plastikflasker og hvor alt læder er certificeret. Desuden har Markberg netop opnået zero waste læder produktion, hvor alle restmaterialer upcycles til nye tasker og andre formål.

Le Pirol

Med deres tilgang til produktion og kvalitet vil Le Pirol gøre op med modeverdenens store miljømæssige og sociale problemer. Materialevalg, certificeringer, lokal produktion og høj kvalitet er nogle af de redskaber, Le Pirol bruger for at skabe smukke produkter, der opfordrer til at blive levet i og nydt i lang tid. Dermed viser de, at ansvar og æstetik går hånd i hånd.

KnowledgeCotton

KnowledgeCottens bæredygtige rejse startede for lang tid siden. Det kan mærkes hele vejen rundt, at KnowledgeCotten ønsker at gøre en forskel og bidrage til at gøre modeindustrien mere miljøvenlig ved hele tiden at sætte nye mål for deres indsats for bæredygtighed. Virksomheden startede op i 1969 som metervarefabrik, Mørup Stof, i Herning i 1969, og havde allerede dengang fokus på bæredygtige principper og interesserede sig for, hvordan bomulden blev dyrket. Foruden kollektionerne er hele virksomheden og deres butikker indrettet på bedste bæredygtigheds vis.

ELSK

Som navnet antyder, vil ELSK skabe produkter, som kan bruges og nydes i lang tid. Det er kernen i at skabe et mere ansvarligt og bæredygtigt tøjforbrug, og ELSK gør det gennem ordentlig produktion, gode råmaterialer og et stærkt fokus på omsorg og pleje. Samtidig har ELSK bevist, at de har stor opbakning blandt dem, der bruger og elsker deres tøj.

Dear Denier

Som nogen af de første så Dear Denier et hul i markedet og samtidig et stort klimaproblem i nylonstrømper. Med en delikat branding og super ambitiøs bæredygtig og cirkulær strategi står Dear Denier som et gennemført troværdigt og fremtidssikret brand.

Copenhagen Cartel

Copenhagen Cartel skaber produkter af materialer, der har haft et tidligere liv som fiskenet, og som nu er endt som plastikaffald i havene. Affald bliver omdannet til en ny ressource og recirkuleres ind i en ny værdikæde som badetøj. Dermed arbejder Copenhagen Cartel med en cirkulær tankegang og udfordrer den konventionelle lineære produktionsmåde. Mode- og tekstilbranchen står overfor en massiv omstilling, og vi har brug for den slags innovative virksomheder - der samtidig også skaber flotte produkter.

Better World Fashion

Better World Fashion blev i 2015 etableret af fire ildsjæle, som brænder for ideen om cirkulære og bæredygtige produkter. De startede i 2016 en crowdfunding, som kickstartede virksomheden. Better World Fashion opkøber brugt læder af NGO-samarbejdspartnere og re-designer det til nye produkter i form af bl.a. læderjakker. Better World Fashions styrke er deres sympatiske tilgang til produktion, design og hele cyklussen i konceptet.