At skabe en klient - Institutionelle identiteter i socialt arbejde

Vis stort billede
At skabe en klient - Institutionelle identiteter i socialt arbejde

275,00 kr

Varens tilgængelighed

Bestillingsvare: Afsendes om 2-3 hverdage

Aldrig tidligere har der i vores sociale system været så mange professionelle hjælpere beskæftiget med at hjælpe, behandle og yde omsorg til så mange typer af ”problem-identiteter”, fx overvægtige, anorektiske, incestramte, socialt sårbare og seksuelt chikanerede m.fl. Hertil kommer det arbejde, der udføres i de klassiske velfærdsinstitutioner for bl.a. misbrugere, hjemløse, arbejdsløse og kriseramte familier. Men hvad er det for et identitets-arbejde, der foregår? Denne antologis analyser bryder med den psykologisering, som præger det sociale arbejde i dag (både i praksis og i litteraturen) ved at flytte fokus væk fra individet – klienten – til de institutioner, hvori arbejdet foregår. Syv forskere påviser, hvordan institutionelle forhold og forskellige klienttyper er to nært forbundne størrelser. En velfærdsinstitution afspejler altid en bestemt måde at anskue verden på. For hvert og et af de sociale problemområder, antologien belyser, findes der specifikke indentiteter, klienterne forventes at tage på sig, hvis de ønsker hjælp, vel at mærke! At skabe en klient viser, hvordan institutioner skaber problemidentiteter.Margaretha Järvinen er professor i socialt arbejde. Ansat ved Socialforskningsinstituttet og Sociologisk Institut, Københavns Universitet. Nanna Mik-Meyer er ph.d.-stipendiat ved Sociologisk Institut og Socialforskningsinstituttet og har forsket i mødet mellem klient og system i de sidste fem år med afsæt i feltarbejde i aktiveringsprojekter og revalideringscentre. Antologiens øvrige bidragydere er på nær en enkelt forsker ph.d.-stipendiater ved Sociologisk Institut.

Flere detaljer

Mere info
Forfatter: Turf Böcker Jakobsen / Kathrine Vitus / Margaretha Järvinen / M.Fl
Sideantal: 248
Sprog: Dansk
Omslagsgrafiker: Ida Balslev-Olesen
Originalsprog: Dansk
Produktvariant: Hæftet
Oplag: 8
Udgave: 1
Fagredaktør: Margaretha Järvinen,Nanna Mik-Meyer
Udgiver: Hansreitzels
Bredde: 139 mm
Højde: 220 mm
Dybde: 17 mm
Vægt: 319 g
Udgivelsesdato: 12 Oct 2003
Oplagsdato: 21 Jan 2016
PRODUKTDETALJER
Reference

b-9788741223698

Udgivelsesår

2003

Sprog

Dansk

At skabe en klient - Institutionelle identiteter i socialt arbejde Hansreitzels