Sprogvejlederen

Sprogvejlederen giver kvalificeret inspiration til det konkrete arbejde med at udvikle det sproglige miljø i børnenes hverdagsliv. I bogen behandles sprogudvikling og sprogstimulationen både almenpædagogisk og … Læs beskrivelse
Klik på billede for zoom
Antal
340 kr.
Bestillingsvare: Afsendes 3-4 hverdage

Beskrivelse

Sprogvejlederen giver kvalificeret inspiration til det konkrete arbejde med at udvikle det sproglige miljø i børnenes hverdagsliv.

I bogen behandles sprogudvikling og sprogstimulationen både almenpædagogisk og specialpædagogisk – som to sider af samme sag. Beskrivelsen af årsager til sproglige vanskeligheder, de sproglige vanskeligheders fremtrædelsesformer og de efterfølgende eksempler på specialpædagogiske tiltag giver således yderligere inspiration og viden, der kan anvendes i almenpædagogikken. Bogen dækker blandt andet emnerne:

Den normale sprogudvikling

Sprogvanskeligheder – definitioner og kortlægning

Tilrettelæggelse af gode sprogmiljøer

Specialpædagogiske tiltag

Tosprogede børns og unges sprog og læsning

Digitale undervisnings- og hjælpemidler

Bogen henvender sig til alle, der har interesse i og beskæftiger sig med børns sprog- og læseudvikling. Den vil desuden bidrage til sprogvejlederes og sprogpædagogers arbejde med at kvalificere det sproglige miljø i dagtilbuddene og det specifikke arbejde med de børn i dagtilbud og indskoling, der har brug for en særlig målrettet sprogpædagogisk indsats.

Se indholdsfortegnelse, forord og introduktion til bogen

Om serien Sprog, udvikling og læring
Bogen er den tredje i serien Sprog, udvikling og læring. Serien sætter fokus på nogle vigtige problemstillinger i det spændende arbejde med børns sproglige læring og giver de voksne et godt fundament at arbejde ud fra.
 
Serien ser på sprog ud fra flere forskellige perspektiver og indeholder såvel teoretiske som praktiske udgivelser. Bøgerne i serien henvender sig til pædagoger i daginstitutioner, dagplejere, pædagogiske konsulenter på 0-6-års-området, lærere i indskolingen og talehørelærere samt studerende på pædagogiske grund-, videre- og efteruddannelser.

I serien er udkommet I begyndelsen er sproget - antologi om børns sprogudvikling (redigeret af Lotte Salling) og Hvad lærer børn når de fortæller? Børns læring gennem narrativ praksis (Liv Gjems)

Forfattere: Bredtvet kompetencesenter: Unni Espenakk, Jørgen Frost, Bjørgulv Høigaard, Marianne Klem, May-Britt Monsrud og Ernst Ottem Institutt for spesialpedagogikk: Erna Horn, Marianne Klem og Anne-Lise Rygvold Lesesenteret: Liv Engen Statped Vest: Hildbjørg Helle Øvrige: Torhild Kausrud, Marit Molund Koss og Turid Utgård

Produktdetaljer

Reference:b-9788772815022
Forfatter:Unni Espenakk m.fl.
Sprog:dan

ANDRE HAR OGSÅ SET