Jernbanehistorisk årbog '11

Jernbanehistorisk årbog '11 Forstør

179,00 kr

Varens tilgængelighed

Bestillingsvare: Afsendes om 2-3 hverdage

I 1861 kom den første store jernbanelov i Danmark. Forud var gået mange års diskussion om linjeføringen i Jylland. Vigand Rasmussen gør op med en række myter.

Den private Gjedser Jernbane åbnede i 1886 som et led i forbindelsen til Tyskland. Per Topp Nielsen og Jens Bruun-Petersen behandler Gedserbanens materiel og drift i årene før jernbanefærgerne Gedser-Warnemünde kom til.

Lars Viinholt-Nielsen har skrevet om udbygningen af den fynske hovedbane, der i 1911 fik dobbeltspor næsten hele vejen. I den forbindelse byggedes flere nye og større stationsbygninger.

Egtvedbanens likvidation kunne først afsluttes i 1936, 6 år efter nedlæggelsen, for det var første gang at et helt jernbaneselskab lukkede - og det gav et større politisk efterspil, som Søren Agerskov fortæller om.

I 1961 blev fjernstyringscentralen i Roskilde udbygget til den oprindeligt planlagte størrelse. Ole Edvard Mogensen beretter om de nye tiders indtog ved DSB.

I 1986 åbnedes DanLink-forbindelsen, og alt jernbanegods til og fra Sverige gik nu via Københavns Frihavn. Jan Lundstrøm skildrer baggrunden for forbindelsen og dens historie.

Flere detaljer

Beskrivelse
Forfatter: John Poulsen (red.)
Sprog: Dansk
Originalsprog: Dansk
Produktvariant: Hæftet
Oplag: 1
Udgave: 1
Udgiver: Bane Bøger
Bredde: 170 mm
Højde: 245 mm
Dybde: 4 mm
Vægt: 218 g
Udgivelsesdato: 21 Feb 2011
Oplagsdato: 21 Feb 2011
Varefakta
Reference

b-9788791434297

Udgivelsesår

2011

Sprog

Dansk

Jernbanehistorisk årbog '11 Bane Bøger