Teamsamarbejdets dynamiske stabilitet - En kulturhistorisk analyse af læreres læring i team

Teamsamarbejdets dynamiske stabilitet - En kulturhistorisk analyse af læreres læring i team Forstør

199,00 kr

Varens tilgængelighed

Bestillingsvare: Afsendes om 2-3 hverdage

Teamsamarbejdets dynamiske stabilitet- e n kulturhistorisk analyse af læreres læring i team

Denne ph.d.-afhandling ser på teamsamarbejde blandt lærere i den danske folkeskole. Analysen går bagom det i hverdagssproglige forstand indlysende begreb ’lærernes teamsamarbejde’ og bidrager til en dybere forståelse af, hvordan teamsamarbejde konstituerer sig i praksis, samt hvilken betydning denne form for kollegialt samspil har for lærernes egne læreprocesser set i relation til arbejdet med elevernes læring. Med inspiration fra kulturhistorisk virksomhedsteori sættes der fokus på de kulturelle logikker og dynamikker, som løbende er med til at skabe og genskabe teamsamarbejdets praksis. Der argumenteres for, at to af de mest dominerende kulturelle logikker er a. en funktionalitetslogik, der gør det selvfølgeligt, at handlinger og sociale relationer primært orienteres mod undervisningens organisatoriske, praktiske og disciplinære forhold og b. en familiekultur, der gør det selvfølgeligt at prioritere det hyggelige og familielignende samvær. På baggrund af en etnografi sk analyse beskrives hvordan arbejdet med elevernes læring kan blive ekskluderet fra teamets praksis, hvorved teamsamarbejdet – trods modsætninger og dynamikker – kommer til at fremstå som stabilt og uforanderligt. Analysen tegner herved et billede, som er forskelligt fra idealforestillingen om læreres teamsamarbejde som et rum for lærernes egen læring i relation til elevernes læreprocesser.

Flere detaljer

Beskrivelse
Forfatter: Lise Tingleff Nielsen
Sideantal: 325
Sprog: Dansk
Originalsprog: Dansk
Produktvariant: Hæftet
Oplag: 1
Udgave: 1
Udgiver: Forlaget Ucc
Serie: UCC ph.d.
Udgivelsesdato: 28 May 2013
Oplagsdato: 28 May 2013
Varefakta
Reference

b-9788791786563

Udgivelsesår

2013

Sprog

Dansk

Teamsamarbejdets dynamiske stabilitet - En kulturhistorisk analyse af læreres læring i team Forlaget Ucc