Sproglige refleksioner på sluttrinnet - Grammatik i dansk

Sproglige refleksioner på sluttrinnet - Grammatik i dansk Forstør

200,00 kr

Varens tilgængelighed

Ikke på lager online

Denne bog fokuserer på, hvordan man kan varetage en funktionel grammatikundervisning i danskfaget på folkeskolens sluttrin. Udgangspunktet er, at grammatikundervisningen skal få eleverne til at opleve det danske sprogs grammatik som en praktisk og anvendelig ressource til at bearbejde tekster med, både når det gælder konkret tekstproduktion og tekstreception. Målet med grammatikundervisningen er at få eleverne til at reflektere over de muligheder, sproget indeholder. På sluttrinnet skal eleverne altså bevæge sig fra at være sprogligt bevidste til at blive sprogligt reflekterende. Bogen giver en række konkrete bud og eksempler på, hvordan en sådan grammatikundervisning kan tage sig ud i praksis, og hvordan man kan fokusere den. Denne praksis er præget af et funktionelt sprogsyn og en genrepædagogisk tilgang. Sproglige refleksioner på sluttrinnet udgør bind 2 i serien Grammatik i dansk. Den kan med fordel læses i forlængelse af seriens bind 1: Bevidste sproglige erfaringer på mellemtrinnet, som rummer en mere grundlæggende introduktion til seriens grammatiksyn og arbejdsværktøjer.

Flere detaljer

Beskrivelse
Forfatter: Jørgen Grosbøll / Jesper Zimmer Wrang
Sideantal: 160
Sprog: Dansk
Originalsprog: Dansk
Produktvariant: Hæftet
Oplag: 1
Udgave: 1
Udgiver: Gyldendal Akademisk
Udgivelsesdato: 01 Aug 2010
Oplagsdato: 01 Aug 2010
Varefakta
Reference

b-9788776756758

Udgivelsesår

2010

Sprog

Dansk

Sproglige refleksioner på sluttrinnet - Grammatik i dansk Gyldendal Akademisk