Finsk pædagogik - finsk folkeskole

Finsk pædagogik - finsk folkeskole Forstør

198,00 kr

Varens tilgængelighed

Ikke på lager online
Finsk pædagogik - finsk folkeskole

Det finske skolevæsen høster i disse år fornemme bedømmelser i internationale undersøgelser. Finland er helt i front på en lang række felter bl.a. hvad angår elevernes læse- og regnefærdigheder, men også på et 'blødt' område som 'equity' (lighed), dvs. landets evne til via uddannelsessystemet at løfte svage samfundsgrupper op til en højere socio-økonomisk status. OECD har således udnævnte Finland, som verdensmester med hensyn til både 'equity' og 'quality' indenfor uddannelsessystemer, mens Danmark ligger langt nede på listen på disse områder.
Det er lidt af et interessant mysterium, hvorfor Finland scorer så fint. For overordnet set er der mange fælles træk, ikke alene mellem den danske og finske samfundsmodel, men også mellem dansk og finsk skolestruktur og pædagogisk tænkning. Hvorfor er der så disse store forskelle på elevernes udbytte og på den 'samfundsmæssige' effekt? Hvad kan finsk folkeskole og uddannelsessystem, som vi andre ikke kan? Eller er der måske i virkeligheden bare tale om, at undersøgelserne skyder forbi målet og ikke rigtig kan bruges?
Denne bog søger at belyse disse og andre spørgsmål om finsk folkeskole og pædagogik, og peger på flere forskellige mulige svar. Grundsynspunktet i bogen er, at vi kan lade os inspirere af mange forhold i den finske folkeskole, ligesom finnerne også kan lære af os. Vi kan lære af hinanden. Tager man det bedste fra begge landes folkeskoler, har man en mulig model for det optimale læringsmiljø.

Flere detaljer

Beskrivelse
Forfatter: Frans Østed Andersen
Sideantal: 63
Sprog: Dansk
Originalsprog: Dansk
Produktvariant: Hæftet
Oplag: 2
Udgave: 1
Udgiver: Dafolo
Bredde: 168 mm
Højde: 240 mm
Dybde: 8 mm
Vægt: 179 g
Udgivelsesdato: 15 Jan 2007
Varefakta
Reference

b-9788772812113

Udgivelsesår

2006

Sprog

Dansk