Flamingoeffekten - Sociale overdrivelser og social pejling

Flamingoeffekten - Sociale overdrivelser og social pejling Forstør

550,00 kr

Varens tilgængelighed

Bestillingsvare: Afsendes om 2-3 hverdage

Sidste varer på lager.

Misforståelser er udbredte. Ikke desto mindre spiller de en stor rolle for, hvordan vi vælger at handle, og hvad vi tror andre mennesker forventer af os. Som flamingoer handler vi ud fra det indtryk, vi har af, hvad normen er.


”Flamingoeffekten” påviser, hvor udbredt og hvor mangesidet fænomenet ’sociale misforståelser’ er i vor indbyrdes omgang med hinanden – og de konsekvenser det har for den enkelte og for samfundet. Et klassisk eksempel er unge som tror, at andre unge drikker langt mere end det faktisk er tilfældet – og det får nogle unge til at drikke mere end de har lyst til.
Bogen introducerer begrebet social pejling, som en metode til korrektion af sociale misforståelser – eller rettere, en mangfoldighed af forskellige metoder. Med ”Flamingoeffekten” får du en oversigt over disse metoders anvendelse i praksis og resultaterne heraf, i Danmark såvel som i udlandet. Forfatterne giver en række anbefalinger til, hvordan social pejling kan udbygges, understøttes og integreres i forebyggelsesarbejdet vedrørende risikoadfærd såsom kriminalitet, tobaksrygning, overdrevent drikkeri mv.
Indholdsoversigt Forord Artikel 1. Flamingoeffekten Artikel 2. Normer og sociale misforståelser Artikel 3. Social pejling – fremgangsmåder og virkninger Artikel 4. Hashforsøget Artikel 5. Ringstedforsøget Artikel 6. Variationer over Ringstedforsøget Artikel 7. Social pejling i trafikken Artikel 8. Aarhus Eksperimentet Artikel 9. Social pejling i skolen – om skolen Artikel 10. Social pejling mod vold og mobning Artikel 11. Social pejling mellem kønnene Artikel 12. Sukkersherifferne ser sødt Artikel 13. Med straf skal stemmer bygges Artikel 14. Miljø, skat og social pejling Artikel 15. Social pejling på direktionsgangen Artikel 16. Social pejling bag tremmer Artikel 17. Når forebyggelse ikke virker Artikel 18. Danmarksforsøget Artikel 19. Social pejling i Danmark Referencer

Flere detaljer

Beskrivelse
Forfatter: Lars Holmberg / Flemming Balvig
Sideantal: 412
Sprog: Dansk
Originalsprog: Dansk
Produktvariant: Hæftet
Oplag: 1
Udgave: 1
Udgiver: Djøf
Bredde: 155 mm
Højde: 230 mm
Dybde: 25 mm
Vægt: 681 g
Udgivelsesdato: 15 Apr 2014
Oplagsdato: 15 Apr 2014
Varefakta
Reference

b-9788757421842

Udgivelsesår

2014

Sprog

Dansk

Flamingoeffekten - Sociale overdrivelser og social pejling Djøf