At gøre kultur i skolen - Interkulturel praksis i historieundervisning

At gøre kultur i skolen - Interkulturel praksis i historieundervisning Forstør

299,00 kr

Varens tilgængelighed

Ikke på lager online

Kultur og kulturmøder er centrale begreber i historiefagets Fælles Mål. Men hvad er kultur, og hvordan bør den indgå i undervisningen? Mono-, multi- og interkulturelle undervisningsformer tager på hver sin måde højde for de forskellige kulturer, der er i spil i skolen. Men de risikerer alle at reproducere kulturelle forskelle frem for at understøtte et dynamisk kulturbegreb, der modsvarer den globaliserede verden, eleverne skal dannes til i dag.

En praksisorienteret interkulturel undervisning kan gøre eleverne i stand til at forhandle kultur og overkomme forskelle. Forfatterne viser i denne bog hvordan. De har fokus på, at det ikke er kulturer, der mødes, men mennesker. Mennesker gør kultur med hinanden. Og de argumenterer for et nyt dannelsesideal: Det bevidst intersubjektive, refleksive og dialogiske menneske. Hermed tegnes konturerne til en ny historiedidaktik, der i øvrigt giver væsentlige input til didaktikken i almindelighed.

Udkommer i DidaktikSerien.

Flere detaljer

Beskrivelse
Forfatter: Jette Tofte Bøndergaard / Nanna Bøndergaard Butters
Sideantal: 218
Sprog: Dansk
Omslagsgrafiker: Imperiet
Originalsprog: Dansk
Produktvariant: Hæftet
Oplag: 1
Udgave: 1
Udgiver: Akademisk
Bredde: 155 mm
Højde: 230 mm
Dybde: 18 mm
Vægt: 373 g
Serie: Didaktikserien
Udgivelsesdato: 10 Jun 2010
Oplagsdato: 10 Jun 2010
Varefakta
Reference

b-9788750041603

Udgivelsesår

2010

Sprog

Dansk

At gøre kultur i skolen - Interkulturel praksis i historieundervisning Akademisk