Sociale entreprenører - En kritisk indføring

Sociale entreprenører - En kritisk indføring Forstør

238,50 kr

Varens tilgængelighed

Ikke på lager online

Entreprenørskab er en drivkraft inden for alle sektorer af samfundet; men det er påfaldende hvor lidt systematisk viden, vi har om de personer og institutioner som fornyer velfærdsstaten: De sociale entreprenører. Bogen er en introduktion til et felt, som aktuelt nyder stor interesse på uddannelsesinstitutioner, samt blandt praktikere og forskere inden for det sociale område.Bogen indledes med at belyse hvorledes nyere teorier om politiske, civile og sociale entreprenører forholder sig til klassiske teorier om entreprenørskab. Hvordan adskiller sociale entreprenører sig fra andre typer af entreprenørskab?Er det samme fænomen, eller må der særegne teorier og forståelser til, før vi kan danne os et overblik over de sociale fornyeres virke? Første del fokuserer på forskellige fortolkningsrammer for den betydning entreprenører og sociale innovatører har i et moderne netværkssamfund. En særlig problemstilling er de sociale entreprenørers motiver. Reagerer de først og fremmest, fordi de kan se en mulighed for egennytte, eller er de drevet af vilde ideer, værdier og andre tilskyndelser end det rationelle aktørmotiv? Nyere forskning i social kapital- og netværksteori inddrages, og det diskuteres, hvordan europæisk og amerikansk forskning i socialt entreprenørskab adskiller sig på en række væsentlige områder.Anden del introducerer og diskuterer en række nationale og internationale cases, eksempler og forskningsresultater. I forlængelse af den teoretiske gennemgang i første del lægges nu særlig vægt på at belyse socialt entreprenørskab i produktion af sociale serviceydelser og frivilligt socialt arbejde. Forskningsresultaterne bygger bl.a. på den hidtil mest systematiske og omfattende forskning på europæisk plan. Undersøgelsen er gennemført af EMES-netværket, der er et samarbejde mellem forskere i 15 europæiske lande.

Flere detaljer

Beskrivelse
Forfatter: Lars Hulgård
Sideantal: 259
Sprog: Dansk
Omslagsgrafiker: Camilla Jørgensen
Originalsprog: Dansk
Produktvariant: e-bog (pdf-format)
Oplag: 1
Udgave: 1
Udgiver: Hansreitzels
Udgivelsesdato: 04 Jun 2008
Oplagsdato: 04 Jun 2008
Varefakta
Reference

b-9788741251820

Udgivelsesår

2007

Sprog

Dansk

Sociale entreprenører - En kritisk indføring Hansreitzels