Social kapital - En introduktion

Social kapital - En introduktion Forstør

248,00 kr

Varens tilgængelighed

Bestillingsvare: Afsendes om 2-3 hverdage

Danmark er som en humlebi, der i teorien ikke kan flyve, men gør det alligevel. Den offentlige sektor er enorm, skatterne er tårnhøje og de økonomiske incitamenter svage. Alligevel hører vi sammen med de øvrige skandinaviske velfærdsstater til blandt verdens rigeste lande. Hvorfor? Svaret kunne være ”social kapital”, dvs. summen af det ofte helt uformelle samarbejde, der finder sted dagligt på kryds og tværs borgerne imellem og som bygger på tillid og fælles normer opbygget over generationer. Mistillid og kontrol skaber bureaukrati og koster penge. Et velfungerende civilsamfund derimod, som alle føler sig ansvarlige for, er en produktiv kraft, der gør samfundet mere smidigt og effektivt. Social kapitaler den første danske introduktion til et begreb, der i disse år får stadig mere international opmærksomhed inden for både økonomisk teori og samfundsvidenskaberne generelt. Bogen afdækker begrebets rødder og gennemgår de forskellige teoretiske tilgange til feltet – fra Bourdieu og Coleman til Robert Putnam – og viser med en række konkrete eksempler fra bl.a. andelsbevægelsen og sports- og idrætsbevægelserne, hvordan social kapital har udgjort en afgørende produktionsfaktor i det danske samfund.

Flere detaljer

Beskrivelse
Forfatter: Gunnar Lind Haase Svendsen / Gert Tinggaard Svendsen
Sideantal: 208
Sprog: Dansk
Omslagsgrafiker: Sune Kliborg Lynge
Originalsprog: Dansk
Produktvariant: Hæftet
Oplag: 1
Udgave: 1
Udgiver: Hansreitzels
Bredde: 142 mm
Højde: 220 mm
Dybde: 16 mm
Vægt: 326 g
Udgivelsesdato: 27 Sep 2006
Oplagsdato: 27 Sep 2006
Varefakta
Reference

b-9788741250175

Udgivelsesår

2006

Sprog

Dansk

Social kapital - En introduktion Hansreitzels