Undervisning mellem profession og forskning - - et indblik i det pædagogiske arbejdsfelt

Undervisning mellem profession og forskning - - et indblik i det pædagogiske arbejdsfelt Forstør

136,00 kr

Varens tilgængelighed

Ikke på lager online

Essaysamlingen >>Undervisning mellem profession og forskning<< tager udgangspunkt i erfaringer med undervisning i spændingsfeltet mellem den pædagogiske profession og forskning. Den består af ni essays skrevet af undervisere ved pædagoguddannelsen på Ranum Seminariet. Essaysamlingen giver i sin mangfoldighed et bud på det spektrum, som nutidens pædagogiske udfordringer består af. Bogen dækker fra børnehave- til socialpædagogik og fra fritids- til skolepædagogik. Den tager sit afsæt i både grund- og efteruddannelse samt i forskellige former for pædagogisk udviklingsarbejde. Bidragsydere og essays: Dorthe Ahlstrøm: >>Pædagogstuderende for fuld udblæsning<< I artiklen reflekteres over det at lave drama som læringsrum, hvor de studerende får mulighed for at opleve sig selv >>for fuld udblæsning.<< Susanne Larsen: >>Børn og bevægelse - også et pædagogisk ansvar<< Artiklen forholder sig til motorik og erkendelse. Problemstillingen sættes ind i et kritisk perspektiv i forhold til samfundsudviklingen. Flemming H. Christensen: >>Undervisningsmetoder<< Casemetoden og den reflekterende metode analyseres i undervisningen. Pia Østergaard: >>En pædagogisk dannelsesrejse<< Hvad er det, der sker i kulturmødet, og hvordan kan man håndtere kulturforskelle? Hans Støttrup Jensen: >>Samarbejdet mellem lærere og pædagoger - dominans eller ligeværdighed?<< Med udgangspunkt i en analyse af skolekulturen og den fritidspædagogiske kultur skitseres forskellige samarbejdsmodeller, og pædagoguddannelsens særlige ansvar for at kvalificere til samarbejdet understreges. Kurt Alling Nielsen: >>At styrke styrkesiderne eller ja-cirkler<< Gennem eksempler på pædagogisk udviklingsarbejde i henholdsvis en børnehave og ungdomsinstitutioner trækkes den ressourceorienterede pædagogiske tænkning op. Elsa Munch Carlsen: >>Integration som pædagogisk strategi - erfaringer fra et udviklingsarbejde<< Integrationsstrategien i en skolefritidsordning analyseres i forhold til en gruppe udviklingshæmmede børn

Flere detaljer

Beskrivelse
Forfatter: Frank Porsborg / Elsa Munch Carlsen / Ellinor Naef / M.Fl
Sideantal: 138
Sprog: Dansk
Omslagsgrafiker: Claes Sønderriis
Originalsprog: Dansk
Produktvariant: e-bog (pdf-format)
Oplag: 1
Udgave: 1
Fagredaktør: Kurt Alling Nielsen
Udgiver: Hansreitzels
Udgivelsesdato: 26 Nov 2007
Oplagsdato: 26 Nov 2007
Varefakta
Reference

b-9788776755379

Udgivelsesår

2007

Sprog

Dansk

Undervisning mellem profession og forskning - - et indblik i det pædagogiske arbejdsfelt Hansreitzels