Hvad lærer børn når de fortæller? - Børns læreprocesser gennem narrativ praksis

Hvad lærer børn når de fortæller? - Børns læreprocesser gennem narrativ praksis Forstør

298,00 kr

Varens tilgængelighed

Ikke på lager online
Hvad lærer børn når de fortæller?
Denne bog handler om børns sociale læring i daginstitutionen, og hvordan børn lærer, når de deltager i narrativ praksis sammen med voksne. Teoretisk bygger den på sociokulturelle perspektiver, hvor børns sproglige deltagelse og sproglige forhandlinger betragtes som grundlæggende for læring.
Forfatteren viser gennem præsentation og analyse af børns narrativer, hvordan børn afhængigt af konteksten forstår, at andre ikke nødvendigvis deler deres opfattelser, og at de derfor må forklare og uddybe disse. Når børn fortæller, lærer de også om kultur, og hvordan omgivelserne forventer, at en hændelse skal præsenteres.
Bogen sætter fokus på den vigtige rolle, pædagoger har som vejledende deltagere i børns læreprocesser i daginstitutionen.

Hvad lærer børn når de fortæller?
er skrevet til pædagoger, pædagogstuderende, psykologer, pædagogiske konsulenter, lærere og lærerstuderende. Bogen fik fagbogsprisen i Norge i 2006 med den begrundelse, at den er et unikt bidrag til at øge forståelsen af børns læring. Den danske udgave har forord af psykolog Ole Løw.
Liv Gjemser dr.polit., uddannet pædagog og cand.pæd. Hun arbejder som førsteamanuensis (en stilling svarende til lektor) ved Høgskolen i Vestfold.
Om serien Sprog, udvikling og læring
Bogen er den anden i serien Sprog, udvikling og læring. Serien sætter fokus på nogle vigtige problemstillinger i det spændende arbejde med børns sproglige læring og giver de voksne et godt fundament at arbejde ud fra. Serien ser på sprog ud fra flere forskellige perspektiver og indeholder såvel teoretiske som praktiske udgivelser.
Bøgerne i serien henvender sig til pædagoger i daginstitutioner, dagplejere, pædagogiske konsulenter på 0-6-års-området, lærere i indskolingen og talehørelærere samt studerende på pædagogiske grund-, videre- og efteruddannelser.
I serien er tidligere udkommet antologien I begyndelsen er sproget - antologi om børns sprogudvikling(redigeret af Lotte Salling).

Flere detaljer

Beskrivelse
Forfatter: Liv Gjems
Sideantal: 144
Sprog: Dansk
Originaltitel: Hva lærer barn når de forteller?
Originalsprog: Norsk
Produktvariant: Paperback
Oversætter: Ea Tryggvason Bay
Oplag: 1
Udgave: 1
Udgiver: Dafolo
Serie: Sprog, udvikling og læring
Udgivelsesdato: 24 Sep 2009
Varefakta
Reference

b-9788772814148

Udgivelsesår

2009

Sprog

Dansk

Hvad lærer børn når de fortæller? - Børns læreprocesser gennem narrativ praksis Dafolo