Effekter af specialundervisningen - Pædagogiske vilkår i komplicerede læringssituationer og elevernes faglige, sociale og per...

Effekter af specialundervisningen - Pædagogiske vilkår i komplicerede læringssituationer og elevernes faglige, sociale og per... Forstør

348,00 kr

Varens tilgængelighed

Bestillingsvare: Afsendes om 2-3 hverdage

Specialundervisningen har været i fokus siden midten af 1980'erne, hvor der blev registreret en stor stigning i antallet af elever, der modtog specialundervisning. Nye tal viser, at specialundervisning i dag lægger beslag på omkring en femtedel af folkeskolens samlede ressourcer. Det er derfor naturligt at stille spørgsmålet, om specialundervisningen har nogen effekt.Denne bog bringer resultaterne fra den første danske effektundersøgelse af specialundervisningen siden 1960.

Resultaterne viser, at der er en ganske god effekt af folkeskolens specialundervisning: Specialundervisningseleverne gør for de allerflestes vedkommende fremskridt, både fagligt, personligt og socialt. Fremskridt viser sig først og fremmest at have forbindelse med den professionalisme, der udvises af personalet, mens det ikke er nær så afgørende, hvilken organisationsform der anvendes. Der er dog stadig rum for forbedringer. En af bogens konklusioner lyder, at specialundervisningen er nødvendig for at bibeholde en skole, hvor så mange elever som muligt når de mål, der er sat for skolen.

Flere detaljer

Beskrivelse
Forfatter: Niels Egelund
Sideantal: 331
Sprog: Dansk
Originalsprog: Dansk
Produktvariant: Hæftet
Oplag: 3
Udgave: 1
Udgiver: Aarhus Universitetsforlag
Bredde: 171 mm
Højde: 235 mm
Dybde: 20 mm
Vægt: 622 g
Udgivelsesdato: 31 Dec 2008
Oplagsdato: 30 Apr 2013
Varefakta
Reference

b-9788776842987

Udgivelsesår

2009

Sprog

Dansk

Effekter af specialundervisningen - Pædagogiske vilkår i komplicerede læringssituationer og elevernes faglige, sociale og per... Aarhus Universitetsforlag