Den venlige magtudøvelse - Normalitet og magt i skolen

Den venlige magtudøvelse - Normalitet og magt i skolen Forstør

269,00 kr

Varens tilgængelighed

Ikke på lager online

Hvordan møder lærere elever, og hvordan skabes "den normale elev" i skolen? Ifølge bekendtgørelser og læreplaner skal læreren arbejde ud fra demokratiske principper, og den enkelte elev skal mødes ud fra sine egne forudsætninger og behov. Forfatteren tager os med ind i en 0. og en 5. klasse, ind i de helt almindelige skolesituationer, og viser, hvordan lærere gennem "venlig magtudøvelse" får eleverne til at tilpasse sig forestillingen om den normale elev. Den gode lærer "ser barnets behov", og den gode elev er parat til at arbejde med sig selv og sin indstilling til skolen. Gennem øjenåbnende cases og refleksioner præsenterer hun et Foucault-inspireret perspektiv på det "at se" eleven og en ny forståelse for, hvordan normalitet skabes i skolen. Hermed er der lagt op til en diskussion af, hvilken type subjekter den demokratiske skole skaber.

Den venlige magtudøvelse henvender sig til lærerstuderende og praktikere inden for skolen - lærere, politikere og forældre.

åsa Bartholdsson er socialantropolog og ansat ved Högskolan Dalarna. Bogen er baseret på hendes afhandling "Med facit i hand: Normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor" (2007). For den blev hun tildelt prisen for årets afhandling med størst potentiale for at bidrage til skoleudvikling i Sverige.

Flere detaljer

Beskrivelse
Forfatter: Åsa Bartholdsson
Sideantal: 208
Sprog: Dansk
Omslagsillustrator: Imperiet
Omslagsgrafiker: Henriette Mørk
Originaltitel: Den venliga maktutövningens regim - om normalitet och makt i skolan
Originalsprog: Svensk
Produktvariant: Hæftet
Oversætter: Joachim Wrang
Oplag: 1
Udgave: 1
Udgiver: Akademisk
Bredde: 140 mm
Højde: 220 mm
Dybde: 18 mm
Vægt: 310 g
Serie: Professionsserien
Udgivelsesdato: 13 Aug 2009
Oplagsdato: 13 Aug 2009
Varefakta
Reference

b-9788750041351

Udgivelsesår

2009

Sprog

Dansk

Den venlige magtudøvelse - Normalitet og magt i skolen Akademisk