Griffe, hejrer og ulve - Nyt syn på design og møbelindustri 1830-1930

Griffe, hejrer og ulve - Nyt syn på design og møbelindustri 1830-1930 Forstør

499,95 kr

Varens tilgængelighed

Bestillingsvare: Afsendes om 2-3 hverdage

Stort gennemillustreret bogværk om udviklingen af en egentlig dansk kunstindustri belyst gennem to møbelfirmaers historie og produktion fra 1830 til 1930.


Det er en udbredt misforståelse at opfatte de historicistisk udformede møbler og interiører som stilløse og forvirrende. De var derimod led i et omfattende opdragelses- og dannelsesprojekt. Men flere parter kæmpede om at definere det moderne samfund. Kunstindustriens fortalere som arkitekter fra Kunstakademiet, andre akademisk uddannede, forfattere og journalister skældte fabrikanter og industrien ud for ikke at følge kunstindustriens regler.
Der hersker desuden en opfattelse af, at skønvirke opstod som en reaktion mod stilforvirring og historicisme, og at den nyere designbevægelse først dukker op omkring 1900 inspireret af den engelske Arts & Crafts-bevægelse. Men allerede fra 1840’erne sigter en designbevægelse mod at udbrede skønhed i boligens indretning, senere kaldet skønvirke, som fører frem til funktionalismen i 1930’erne.
Perioden 1830 til 1930 var i Danmark præget af åndelige vækkelser, indførelse af demokrati, industrialisering og et nyt verdensbillede, hvor al samfundsudvikling blev anskuet historisk. Hertil kom en stærk fremskridtstro med fokus på individualitet og selvstændighed. Skulle samfundet præges af humanistisk filosofi eller af økonomisk liberal filosofi? Og hvilken filosofi lå der bag ved den kunstindustrielle bevægelse i kampen om, hvem der skulle definerede det moderne samfund?
Var det muligt at gøre ”masserne” til nyttige og dannede samfundsborgere gennem historicistisk udformet boligindretning og møbler med udskæringer og talrige ornamenter? De københavnske snedkermestre C.B. Hansen og Severin & Andreas Jensen etablerede sig i baggårdes baggårde midt i København, men udviklede begge store møbelfirmaer. De købte og etablerede domiciler i gamle adelspalæer omkring Kongens Nytorv, hvor de arbejdede kunstindustrielt sammen med tidens førende arkitekter, og de deltog i de store verdensudstillinger. Deres historie med udvikling og ændringer af design og produktionsform fra håndværk til industri afspejler tidens ideologiske og markedsorienterede kræfter.
Gennem de to store danske møbelfirmaers historie og produktion undersøger forfatteren kunstindustrien som idebåren, præget af 1700-tallets tyske filosoffer, og bevægelsens betydning i den brede befolkning. Stilmæssigt drejer det sig om et forløb, der begynder med senempiren ca. 1830, udvikles under historicismen 1850-1900 og lever videre i skønvirke 1900-1930.
Kirsten Rykind-Eriksen, født 1942. Indretningsarkitekt fra skolen for Boligindretning 1965, mag.art. i europæisk etnologi i 1990. Har arbejdet på Nationalmuseet Nyere Tid med borgerlig kultur og formidling 1981-1996. Arbejdede med projekter og undersøgelser 1990-98. Museumsinspektør på Vejle Museum 1998-2010, nu kulturforsker og forfatter, bosiddende i Sydjylland. Har studeret kunstindustri og sølvvarefabrikation, beskæftiget mig med fabriksundersøgelser, landbokultur og tidlig landlig industri som andelsmejerier. Arbejdet med Husflids- og sløjdbevægelsen og er for tiden i gang med et forskningsprojekt sammen med tekstilforsker Esther Grølsted, Nationalmuseet: Kampen om broderierne 1860-1960. Registrerer og undersøger Højskolernes Håndarbejde for Museet på Sønderskov. Har publiceret bøger og artikler. Redaktør fra 2010 på Museernes Dragtjournal.

Flere detaljer

Beskrivelse
Forfatter: Kirsten Rykind-Eriksen
Sideantal: 500
Sprog: Dansk
Originalsprog: Dansk
Produktvariant: Indbundet
Oplag: 1
Udgave: 1
Udgiver: Nyt Nordisk Forlag
Bredde: 257 mm
Højde: 298 mm
Dybde: 35 mm
Vægt: 2737 g
Udgivelsesdato: 06 Jul 2015
Oplagsdato: 06 Jul 2015
Varefakta
Reference

b-9788717043336

Udgivelsesår

2014

Sprog

Dansk

Griffe, hejrer og ulve - Nyt syn på design og møbelindustri 1830-1930 Nyt Nordisk Forlag