Kun på salling.dk | Spar 20-25%* med ClubSalling - shop tøj til hende

De nominerede til Salling Future Friendly 2024

De nominerede til Årets Brand, Årets Publikumspris og Årets Talent er fundet. Du kan læse mere om dem alle her på siden, og samtidig afgive din stemme til årets publikumspris.

Årets brand

Hovedprisen Årets Brand tildeles et brand, der har fokus på at skabe positiv forandring og inspirerer til en mere ansvarlig modebranche. Det kan være i form af fokus på produktion, materialevalg, cirkularitet eller inspiration til forbrugere om ændret adfærd. Vinderen modtager 100.000 kr.

Stem på Årets Publikumspris

Årets Publikumspris gives til det brand, der har den bredeste opbakning fra kunderne. Se de nominerede nedenunder og afgiv din stemme til det brand, du mener skal vinde Årets Publikumspris.

Du deltager samtidig i konkurrencen om at vinde 2 stk. VIP billetter til Salling Future Friendly Award den 23. maj eller et gavekort på 500 kr. til Salling. Afstemningen kører indtil den 21. maj kl. 12. Læs konkurrencebetingelser og privatlivspolitik.

Elsk

Elsk har med sin stilrene kollektioner til både mænd og kvinder, og sin gennemsigtighed i form af materiale brug herunder genanvendte og økologiske materialer, en god grund til at være nomineret. Elsk har især i deres valg af materialer til deres tøj fokus på genanvendte og økologiske materialer, samt at de i deres produktionsmetoder også søger hvordan de kan optimere og reducere deres aftryk.

ELSK 4

GAVN Studio

Gavn Studio har hurtigt opnået stor succes med at upcycle brugte jakkesæt til nye stilfulde modeller til kvinder i alle størrelser. Gavn er et brand med en mission om at upcycle kasserede tekstiler, så de får nyt liv. Deres vision og mål er at gøre genbrug både enkelt og lækkert, ved at kombinere upcycling med stilrenhed og derved omdanne genbrugs materialer til unika produkter.

Gavn

Kintobe

Cirkularitet er Kintobes pejlemærke. Brandet anvender certificerede, genanvendte og bio-baserede materialer såsom genanvendt nylon, polyester og plastikaffald, samt svampe baseret læder alternativer. I alle produkter har brandet QR-koder, hvor kunden kan læse om produktion, materialer, certificeringer og pleje. Kintobe køber brugte tasker tilbage fra deres kunder og sælger dem secondhand, og udtjente tasker omdanner brandet til nye produkter - seneste skud på stammen er bøllehatte. 1% af alt salg donerer Kintobe til initiativer, der spreder fred i verden.

Kintobe

Markberg

Markberg har som pionerer opnået zero waste i deres læderproduktion og arbejder dedikeret med at benytte restmaterialer som skæres fra i den normale produktion. Alt restmaterialet i læderproduktionen gennemgår en række steps der sikrer deres zero waste koncept, herunder at de større læderrester benyttes til mindre småvarer som punge og nøgleringe. Derudover udnyttes mindre stykker til at upcycle produkter produceret som patchwork tasker til kollektionen Markberg Upcycled og slutteligt støbes helt små rester til læderplader, som bruges indeni tasker til forstærkning af forskellige elementer i taskerne. 

Markberg

Rhanders Handsker

Rhanders Handsker har haft en nul-spilds-politik siden 2. verdenskrig, og måske endda før - dengang hed det bare nøjsomhed og sund fornuft. Dette var med udgangspunkt i respekt for naturens råmaterialer, som ofte var mere værdifuldt end en timeløn. Alle ansatte brugte derfor tid på at indsamle rester og lave dem til nye produkter. I dag er en dansk timeløn dyrere end råmaterialet, men det sidder så dybt i virksomhedens DNA, at genbruge, upcycle og skabe nyt liv ud af en ellers ubrugelig scrap. De har fokus på upcycling og tilbyder samtidig care & repair på alle deres styles.

Rhanders

Sissel Edelbo

SISSEL EDELBO er et brand, der har et øget fokus på en ansvarlig tilgang i flere dele af deres værdikæde – lige fra produktion og de mennesker der er involveret, til kollektioner designet af vintage materialer. Cirkularitet er en del af deres DNA og via opkøbte genanvendte og upcyclede vintage materialer, som udvælges nøje, re-designer de til moderne styles i en æstetisk silhuet.

 

SISSEL EDELBO i dag blevet synonymt med ansvarlig mode, selvom deres mål ikke blot er at være et modebrand, men også at være en katalysator for forandring i branchen, hvor de forsætter med at sætte ansvarlighed øverst på dagsorden.

Sissel Edelbo 2

Woden

Woden er et af de få sko brands der har et øget fokus på ansvarlighed i deres DNA, hvor de arbejder med respekt for miljøet; Reduce, Reuse, Recycle. Siden deres start har deres vision været at sætte baren høj, hvor de igennem innovative og unikke materialer, samt et øget ansvarligt perspektiv på forbrugerrejsen, har forenet ansvarlighed med design i flere af deres sko.

 

Som noget unikt har alle WODEN og WODEN kids sneakers, som minimum 10% genbrugsgummi i deres ydersåler og sko, samt at indersideforstærkningen af flere af deres sneakers består af 50% genanvendt polyester fra plastikflasker og alle WODEN og WODEN kids sneakers indersåle er beklædt med det karakteristiske Woden kork.

WODEN 2

De nominerede til Årets Talent

Prisen gives til et talent, der er studerende på, eller nyuddannet fra, Designskolen Kolding, Det Kongelige Akademi, VIA Design & Business eller KEA Design. De fire uddannelsesinstitutioner har nomineret kandidaterne og er en række af de mest bemærkelsesværdige nye talenter.

Ada-Ross Helleburst

Studerende på VIA University College

 

Sammensmeltning af kulturer og Fair Trade-principper er visionerne bag Ada-Ross Hellebusts bachelorkollektion ”Threads of Identity”. Formålet med kollektionen er at fremme dialog og udveksling mellem mennesker, og hvert enkelt style har indlejret materialets oprindelse i en story-label – fra Norge i nord til Gambia i syd.

 

Ada-Ross Hellebusts Made-to-Order-koncept bygger på individuel tilpasning, der ikke blot skal motivere kunden til at bruge produktet længe, men også skal modvirke overproduktion i tekstilbranchen.

Ada Ross Hellebust

Anne-Kathrine Bech Rønn

Studerende på VIA University College

 

Craftsmanship, bæredygtighed og tidløs appel er omdrejningspunkterne i kollektionen Zensorial, som Anne-Kathrine Bech Rønn har skabt som sit bachelorprojekt. Hendes fokus er på nedbrydelige og genanvendelige tekstiler, der består af naturfibre i kombination med deadstock-materialer. Designet er kønsneutralt og kombinerer skandinavisk simplicitet med japanske referencer.

 

Anne-Kathrine Bech Rønns mission er at designe sæsonløse og opdaterede klassikere, og hun lykkes fornemt med at skabe et bånd mellem brugeren og produktet, der med gennemtænkt design, kvalitetshåndværk og innovative løsninger bliver en del af brugerens liv i stedet for blot en tankestreg i en modeverden præget af fast fashion.

Anne Kathrine Bech Rønn

Felicia Naomi Cherry

Studerende på Designskolen Kolding

 

Felicias bachelorprojekt tager afsæt i nostalgi, og dykker ned i den følelsesmæssige betydning, der er knyttet til gemt tøj. Fokus er særligt rettet mod gemt børnetøj, og Felicia har sigtet mod at genskabe minder og følelser gennem design af voksenbeklædning, hvor der indgår legende og genkendelige elementer fra barndommen.

 

Felicia har i sit design arbejdet med bæredygtige aspekter indenfor Embedded Storytelling og Emotionelt Design, og hvordan man gennem genbrug kan knytte brugeren til tøjet, som appellerer til lang levetid og videregivelse til de næste generationer.

Felicia Cherry

Helena Baldvinsson

Studerende på Designskolen Kolding

 

Helena bachelorprojekt tager afsæt i teknologi og kunstig intelligens, og er en kritisk stillingtagende til det ekstremt hurtige tempo, hvormed der produceres uanede mængder af tøj ved hele tiden at sammensætte data på nye måder.

 

Helena har arbejdet med forskellige former for håndværk inden for strik og konstruktion for at øge tøjets værdi og betydningsfulde kvalitet, som kunstig intelligens ikke har mulighed for. I sine strikdesign har hun arbejdet både med håndstrik og maskinstrik, og gennem udvikling af fully fashioned strikdesign, har hun undgået materiale spild.

Helena Baldvinsson

Helene Christensen

Studerende på KEA

 

Helene dimitterede i januar 2024 med sit BA-projekt; Anti City, hvor hun præsenterede en visionær tilgang til ansvarlig og cirkulær mode til den professionelle kvinde gennem sit iværksætterprojekt, Solrig.

 

Helene har i sit BA-projekt undersøgt, hvordan hun kan skabe en cirkulær forretningsmodel, der ikke kun adresserer miljømæssige udfordringer, men også imødekommer målgruppens æstetiske behov.

Helene Christensen

Jan-Niklas Jessen

Studerende på Det Kongelige Akademi

 

Jan represents a return to a way of designing that echo a couturier's approach - but in menswear. Jan has incredibly personal narratives in his work that somehow still manage to connect with his audience on a deeply emotional level - through recognition and shared experiences. He uses his creativity to engages directly with his community and push for change and evolution in clothing.

Jan Niklas Jessen

Jens Skov Østergaard

Studerende på KEA

 

Jens dimitterede i januar 2024 med sit BA-projekt: Renè, hvor han med afsæt i sit eget brand har udforsket, hvordan han kan imødekomme et skiftende marked med en øget opmærksomhed på inklusivt og ansvarligt design. Med en både stram og eksperimenterende æstetik og et unikt personligt design-dna, udfordrer Jens den traditionelle binære tilgang til mode. Med designvirkemidler som fleksibel pasform, generøs volumen, gennemarbejde detaljer og kreative materialesammensætninger skaber Jens innovative og genderfluid styles.

Jens Skov Østergaard

Mathilde Christensen

Studerende på VIA University College

 

Udgangspunktet for Mathilde Christensens bachelorprojekt ’Attrait Abstrait’ er en fascination af læder, samtidig med en opmærksomhed på de miljømæssige aspekter relateret til fremstilling af læder. Med afsæt i funktionelle og æstetiske parametre har hun udviklet et nyt bæredygtigt, læderlignende materiale baseret på æbler. Materialet, der er iblandet uldfibre, har ved brug af støbeforme med lasercuttet relief fået et unikt udtryk, der manifesterer at Mathilde Christensen har udviklet et materiale i sin egen ret og ikke blot et erstatningsmateriale.

Mathilde Christensen

Nis Kongsgaard

Studerende på Det Kongelige Akademi

 

Nis’ interesse og forståelse for gamle danske/nordiske tekstiler, strikmønstre og håndværk i sig selv er dybt inspirerende. Hans håndværk er på mange måder både Slow Fashion men også et modigt forsøg på at løfte vores kulturarv og traditioner med ind i en ny tid og gøre dem relevante igen igennem nytænkning. Han genfinder værdien i håndværket og kommer i den forbindelse tættere på det, i stedet for at udliciterer det til fremmede produktionsenheder på den anden side af kloden.

Nis Kongsgaard Portraet

Salina Holmes

Studerende på KEA

 

Salina dimitterede i januar 2024 med sit BA-projekt; Embrazing Nature's Lessons, hvor hun med fokus i brandet Pas Normal Studios, har undersøgt anvendelsen af Biomimicry i designprocessen for at skabe cirkulærer og ansvarlige langtidsholdbare beklædningsprodukter til kvinder.

 

Hendes forståelse af, hvordan naturen løser udfordringer og tilpasser sig skiftende forhold, har ført til innovative designløsninger, herunder styles med aftagelige dele og mulighed for tilpasning, der afspejler et økosystem, hvor produkterne er fleksible og kan integreres på tværs

Salina Holmes

Sofia Munk

Studerende på Det Kongelige Akademi

 

Sofia udvikler tekstiler der skaber nærhed og genkendelse og taler direkte ind i en fortryllende forståelse omkring hvad sand 'Longevity' i tekstiler og beklædning kan være. Sofias inspiration er altid dansk og personlig som udgangspunkt. Den behandler kulturelle fænomener og den alternativ menneskelige kulturarv. Samtidigt udfordrer hun også både det analoge i strikningen og de mulighederne der ligger i det digitale og teknologiske.

 

Sofia blander herved traditionelle analoge arbejdsmetoder og en ny digital strik tilgang for herved at undersøge om hendes arbejde kan nærme sig en Zero Waste løsning.

SOFIA MUNK

Thomas Bendtsen

Studerende på Designskolen Kolding

 

Thomas’ bachelorprojekt tager afsæt i spejderlivet, og de 5 silhuetter portrætterer hver sin deltager i en fiktiv sommerlejr.

 

Thomas har skabet et underfundig legende univers gennem en narrativ tilgang og en stærk personlig æstetik, som fritager kollektionen fra modeindustriens omskiftelige trends. Gennem fortællingen ønsker han at skaber en tættere forbindelse mellem forbrugeren og tøjet - og derigennem forlænge brugsperioden. Kollektionen henvender sig ikke til specifikke køn eller grupper i samfundet, da den løse silhuet ikke begrænser forbrugeren. Derudover, er et af hovedelementerne i kollektionen de transformative moduler, som giver brugeren flere muligheder for anvendelse af den samme style.

Thomas Bendtsen